Wednesday, December 5, 2012

Ensimmäinen lause on tärkeä



Aloitan näin: ensimmäinen lause on tärkeä.

Kuukausi kirjoina:
Oraakkeliyö -Paul Auster
Jazz -Toni Morrison
Tiikerin vaimo -Téa Obreht
Lumous -Siri Hustvedt
Maa rautaa, taivas kuparia -Yashar Kemal

(Konsonantti-loppuisten sukunimien kuukausi, huomaan nyt.)

Olen hidas ja samalla kärsimätön lukija. Haluan kerralla kaiken: niukkaa ja kuvailevaa, tarkkaa ja runollista, helppoa ja älykästä.

Sellaista, joka kaappaa mukaansa, mutta jättää tilaa ajatella.

Taidan olla sellainen vähän muutenkin?

edit: Unohdin yhden. Huominen on liian kaukana -Chimamanda Ngozi Adichie

4 comments:

  1. Hihii, otin juuri tänään omakuvan kirjan lukemisesta. :)

    Mulla on yöpöydällä nyt jotain ruotsalaista feministisarjakuvaa, ja sitten on ranskalaista runoutta eri tekijöiltä. Yksi romaanikin on, mutta en oikein tiedä, jaksanko sittenkään lukea romaania nyt. Keskittyminen takkuaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mua naurattaa toi omakuva, koska kirjahan on siinä ylös-alaisin :-D ajastimella leikkiessä tulee tahantonta huumoria. Ja joo, eihän sitä kaukaa näe, mutta itse kun tiedän.. ja nyt sinäkin ;-)

      Joskus tulee tukkoa ja mullakin keskittyminen usein takkuaa. Meinasin kirjoittaa siitäkin, että mulla siihen auttaa nämä: Paul Auster ja lähteminen. Esimerkiksi juna jonnekkin käy.

      Hmm, meillä taisi olla nämä kirjajutut kollektiivisessa tajunnassa!

      Delete
  2. Minä olin noista lukenut kolme kuudesta. Jostain syystä en ole tuota Austeria lukenut, vaikka tykkään Austerista. Minä olen sellainen puuskittaislukija. Joskus luen paljon ja nyt on esimerkiksi menossa kuukausi, etten ole saanut luettua varmaan mitään. No, vähän runoja, mutten mitään oikeaa kirjaa alusta loppuun. Onneksi olen jo sen verran elänyt, että tiedän että tämä menee ohi. Olen näistä lukemattomuusjaksoista aina vähän huolissani.

    Ai ylösalaisin, hih. En olisi huomannut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puuskittaislukija minäkin ja huolestun myös jos iskee paha tukos. Tämän kuukauden ajan vielä luulin etten lukenut juuri mitään, mutta näköjään taisinkin lukea koko ajan jotain. Mulle on myös tärkeää rytmittää eri tyylejä, ei siis mielellään kahta saman kirjailijan teosta peräkkäin :-)

      Ylösalaisin juu ja en homannut minäkään hetkeen ;-) tulee ehkä eri tarinat niin päin?

      Delete